89 år ung

Möten. Tänk vad de kan göra med en. Idag mötte jag en tant när jag gick på den sedvanliga morgonpromenaden. Hon stod där, vid brevlådan utanför sitt gula hus och liksom väntade in mig för att få hälsa på hunden. I en sliten, mörkblå jacka, jeans och hemstickade vantar förhörde hon sig om huruvida det var halt på gatan. Inte för att hon skulle ut och gå, det fick hon inte för hennes familj och bekanta – hon kunde ju ramla och hade ju dessutom så besvärligt i knäna. Nej, det fick räcka med att promenera fram och tillbaka längs garageuppfarten. Jag frågade om hon hade någon rollator? Och det var då hon tittade på mig som vore jag från en annan planet.

”Rollator! Nähäädu, det är jag alldeles för ung för!”

Och vi skrattade högt tillsammans. För hur pigg hon än verkade så gick det inte att ta miste på att damen ifråga var äldre än åttio men yngre än hundra.

”Jag har en rollator i garaget, men den tänker jag inte börja använda förrän jag fyllt nittio”, sade hon sedan. ”Det är en månad kvar”.

Och vi skrattade hjärtligt igen åt hennes skämtsamma inställning till åldern, livet och rollatorn.

Vi pratade en stund till. Hon berättade om hur märkligt det kändes att vara gammal i siffran, men ung i sinnet. En rollator passade liksom inte in för sådana yngre hjärnor som henne själv. Den var ju till för gamlingar och halvdöda. Och om man inte var det innan, så var ju risken stor att man skulle bli både gammal och halvdöd om man började använda den.

Och vi skrattade mitt i det allvarsamma, och bestämde sedan att vi skulle ta en promenad tillsammans lite längre fram i tiden. Nästa månad. När hon blivit gammal. Med rollatorn. Och jag gick därifrån lätt i hjärtat, glad i själen och tacksam över livets oväntade möten.

 

IMG_6347

One response to “89 år ung

  1. Pingback: #06 Anna-Lill Ledman | Nyfniken

Kommentera

