Vilhelmina Samiska Pressklippsarkiv

När jag skrev min avhandling använde jag mig bland annat av ett helt unikt arkiv som finns i sin fysiska form på Vilhelmina folkbibliotek, men som också till stor del finns digitaliserat och tillgänglig på Internet. Arkivet består av en totalsamling av de pressklipp ur svensk press som på ett eller annat sätt kan kopplas till samer och Sápmi. Sedan 1966 har arkivet fyllts på med allsköns pressmaterial, och den intresserade kan läsa om allt från rovdjursproblem,  vattenkraftsutbyggnad, rennäringsutveckling, kulturella evenemang, skolfrågor och Tjernobylkatastrofens konsekvenser, för att bara nämna några ämnen. Arkivet består av över 600 pärmar med åtskilliga tusen artiklar. Det här arkivet är helt unikt i sitt slag och är en verklig skatt om man vill se hur samer och samiska frågor skildrats genom den svenska pressen genom åren. Journalisten Torbjörn Bergström har gjort ett reportage om arkivet för Ođđasat, där berättar jag och andra mer om arkivets historia och användning. För att få tillgång till den digitala versionen av Vilhelmina samiska pressklippsarkiv krävs lösenord (av upphovsrättsliga skäl). Kontakta info@cesam.umu.se om du är intresserad. Om man befinner sig i Vilhelmina kan man besöka originalarkivet på Vilhelmina folkbibliotek.

 

Lämna en kommentar